2010. január 24., vasárnap

And now for something completely different...


vagy persze talán nem is...hiszen az autóhifi is hifi. Csak éppen szerintem mégis nagyon más. Sok szempontból nehezebb, több odafigyelést és kitartást igényel mint az otthoni hifizés. Én azonban nem másztam mélyre a dologba. Éppen csak az alapszintig vagy talán az alá valamivel. Mégis ez a rendszer az, amit jelenleg a legtöbbet hallgatok, hiszen napi több mint két órát vezetek, elég messziről ingázom a munkahelyemre.

Az egész azzal kezdődött, hogy vettem egy autót, amiben volt egy ugye egy gyáro CD játszó/erősítő meg volt/van egy 30GB-os iPod-om rajta a zenéim mp3-ban. Egy ideig nem érdekelt annyira, hogy nem lehet összekötni őket, idővel azonban egyre jobban nem volt kedvem eredeti, olykor igen ritka lemezeket az autó CD játszójára bízni. Így aztán csak felfedeztem, hogy a kormányvezérlés bementi választója enged kiválasztani valamiféle misztikus "aux" jelet, amelyhez azonban nincs semmiféle bemenet. Némi méregetés után azonban megtaláltam a CD játszó csatlakozóján ezt a bementet, rákötöttem egy mini-jack-ben végződő kábelt és már szólt is az iPod.

Sokáig csak ennyi volt. A legfőbb gond az volt, hogy elég veszélyes mutatvány volt menet közben keresni az iPod-on.

Aztán csak úgy gondoltam lehetne ez jobb is, elhatároztam kiépítek egy autóhifi rendszert. Véletlenszerűen jött az első elem, használtan vettem egy pár Massive CK6 Stage 2-es első hangszórót. Ezt a gyári hangszóró helyére kötöttem be, keresztváltó is befért az ajtóba, csak a magasaknál kellett kicsit faragni. Minden más maradt az eredeti, a gyári CD játszó beépített erősítője hajtotta. Naná hogy inkább romlott a hang, mint javult volna. De úgy hozta az élet majd egy évre ennyibe is maradt a rendszerépítés. Aztán nagylevegő és jött egy Alpine IDA-X200-as iPod fejegység. Kicsit már jobb. Aztán egy szub "rendszer", Massive P500.1-es monoblokk, CW12-es mélynyomó és szintén a Massive-tól egy 2F-os kondi. (Mindet használtba halászva.) A 42 literes zárt dobozt magam készítettem, kárpitoztam. Jobb küszöb alatt jel, bal alatt tápkábel hátra és kb. ennyi. Az egyetlen említésre méltó dolog, hogy az egész szub részleget úgy alakítottam ki, hogy gyorsan kiszedhető legyen, felszabadítva a csomagtartót hosszabb családi utakra. Ezt egy villanyszerelésből ismert megoldással oldottam meg úgy, hogy tűzveszélyes se legyen a dolog. (Hiszen a rendszer lecsatlakoztatása után még mindig a csomagtérben marad a tápellátás ami nem lenne jó, ha zárlatot tudna okozni.)

Mivel az első hangszóró még mindig csak az Alpine fejegységről jár, ezért a mélyrendszer sokkal jobb minőséget képvisel, mint amit az első szett mutat. Az bizony hajlamos kiabálásra allultápláltsága okán. De alapvetően hallgatható a rendszer. Meg hát nálam az autós zenehallgatás valahogy nem olyan kritikus, más zenéket is hallgatok a kocsiban. Persze ha sokkal csendesebb járgányom lenne lehet más lenne a helyzet...de ez már messzire vezet. Szóval jó ideje ez van és szerintem nem is nagyon fog változni, lévén van megint lehetőségem otthoni zenehallgatásra. Most inkább költeném oda a pénzem, mint az autós rendszerre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése