2015. október 3., szombat

Radiátorokról...


A galádak!

Az akusztikai problémák talán utolsó és legkitartóbb formáját okozták. Lényegileg egy csörgővisszhangért voltak felelősek. Ez azonban már csak a vége a történetnek.

A történet ott kezdődik, hogy szaporodnak nálam a csöves elektronikák (erről majd később) és mikor újból felütötte a fejét a jelenség úgy döntöttem nem torelárom tovább és a végére járok a dolognak. A probléma egyébként akkor jelentkezik, ha nagyobb energiájú magas hangokat tartalmaz a felvétel (gyerek/női kórus jó példa). Zene közben is hallottam nagy hangerő mellett egy kellemetlen csörgő hangot, de úgy is kitűnően megfigyelhető volt, ha pillanatálljt nyomtam egy-egy hangosabb résznél. Nem volt csöndben sajnos a szoba.

Minden olyan felületre gyanakodtam, ahol nagy sima felületek valamilyen szögben találkoznak. Például közvetlen felettem a plafon és a hátsó fal. Gondoltam ütök két legyet egy csapásra, kiveszem az "E" mögül a hangelnyelőket (gyári ajánlás szerinti felállításhoz még jobban közelítve) és felteszem őket fölém. Így ni:
"E" a falnál magában
Hangelnyelők fel!
Ezt láttam, ha felnéztem. 
Azt leszámítva, hogy kissé kellemetlenül éreztem magam attól, hogy ennyi minden van a fejem felett a hang is igazán pocsék lett. A csörgőhang nem szűnt meg. A hangfalak természetes légzése, csatolása a szobához megszűnt, úgy puffogotak a fal mellett mint egy nagyranőtt gettóblaszter (vagy hogy írják ezt). Plusz a szoba is határozottan elkezdett folytott hangú, túlcsillapított lenni. Röviden fél óra pakolás után egy katasztrófa volt az eredmény, vissza minden ahogy volt.

Ezt a pakolós tevékenséget persze a fiam is nagyon élvezte, elvégre is nézhette, ahogy egyensúlyozok a fejem felett ezekkel az elemekkel. Közben beszélgettünk miért is csinálom és mi a baj, találgattuk mi lehet. Kizárásos alapon szóba került a radiátor is. Egyszerű kísérlet jutott az eszünkbe. Tapsoltam egy nagyot közvetlen a radiátor előtt állva, szinte bele a radiátorba. És ott volt! Akkorát csenget válaszul, hogy nem maradt kétség. Megvan a ludas.
A latol! Dobjátok a földle le de dulván!
De mi is okozza a radiátornál a problémát és hogy lehetne megszűntetni? Az első kérdésre a radiátor konstrukciója a válasz. A két oldallap és legfőkébben a tetejére szerelt rácsos védőelem rögzítése túl laza, rengeteg mozgást enged az alkatrésznek.
Nagyon hosszú alkatrészek
De ők is csak úgy lógnak. Itt éppen már kísérlet képpen leragasztva.
Legegyszerűbb kísérletként leszereltem a tetőlapokat és egyszerű ragasztószalaggal rögzítettem az oldallapokat, hogy ne tudjanak annyira mozogni. A szereléshez csak pattintgatni kellett ezeket a viszonylag nagy fémdarabokat...talán ezért sem ülnek annyira erősen a helyükön.
Próba a csupasz radiátorral
Szóval próba...és igen. Itt volt a kutya elásva. Pár napig így használtam őket és tényleg megszűnt a jelenség. A tetejét azonban vissza szerettem volna tenni és az oldalára alkalmazott ragasztó is csak megfolyna télen, ha fűt a radiátor. Leggyorsabb megoldást a beföttesgumik jelentették. Ezekkel egyrészt el tudtam csatolni a fémfelületeket egymástól, másrészt került egy nem túl erős mechanikai feszültség az elemek közé, amelytől igazán passzentos lett minden. A feleségek réme megoldás így néz ki:
Designos piros
Ez se fog bekerülni a szép házak különszámába
Tehát nem szép, de valahogy annyira meg nem is ronda és ami a legfontosabb, hogy ez a szoba az én játszóterem, szóval végül is tökmindegy :) A radiátorokra beállított hő kb. 55 fok, meglátjuk hogy bírják ezek az elég masszív gumik. A poén, hogy ez a kis radiátor mod nagyon sokat hozott hangban. Ennyire hallható akusztikai hibát nem tudtam volna se kábellel, se semmilyen erősítővel kikúrálni. Tapasztalatból mondom :)
1 méter 80 centi erősítés :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése